Skip to content

Nieuws

Werken bij Icologiq: Youp Elzing (Business Consultant)

01-12-2020

De beste manier om de cultuur van een organisatie écht te leren kennen, is door de medewerkers aan het woord te laten. Youp Elzing had al ervaring met procesmatig werken vanuit een klantgerichte aanpak en dit was ook precies wat hem aansprak toen hij de vacature voor Business Consultant bij Icologiq zag. Inmiddels werkt hij al ruim drie maanden bij Icologiq. “Door de verscheidenheid aan taken én sectoren, is geen dag hetzelfde.”

Hallo Youp, hoe ben je bij Icologiq terecht gekomen?

“Afgelopen zomer zag ik de vacature voorbijkomen op LinkedIn en ik zag al snel dat dit goed aansloot op mijn ervaring. Op dat moment was ik consultant bij een vergelijkbaar bedrijf, dus het paste goed in mijn profiel. Wat mij vooral aansprak aan de vacature, was het scala aan opdrachtgevers en sectoren waar Icologiq mee werkt. Daarbij was mijn aandacht getrokken door de uitspraak ‘Je gaat werken bij een IT-bedrijf, maar zowel intern als bij onze opdrachtgevers draait alles om mensen’. In die mensgerichte aanpak kon ik me goed vinden.”

Hoe bevalt je nieuwe baan tot nu toe?
“Ik ben vanaf het begin erg hartelijk ontvangen door het team. Toen ik binnenkwam op mijn nieuwe werkplek – in september hadden we nog de mogelijkheid om op kantoor te werken –  stond er een bloemetje klaar, dat vond ik heel leuk. Bovendien was alles zo geregeld dat ik direct aan de slag kon, op die manier krijg je meteen een professioneel en goed georganiseerd beeld van het bedrijf. Ik vond het fijn dat ik in de eerste maanden nog op kantoor kon werken, daardoor kreeg ik iets meer begeleiding en had ik voldoende ruimte om vragen te stellen. Sinds de tweede lockdown werkt iedereen weer thuis, maar ook dit bevalt me goed: ik heb de benodigdheden meegekregen om ook thuis aan het werk te kunnen. Als ik toch naar kantoor wil, is dat ook mogelijk, zolang ik het op tijd aangeef.”

Wat vind je het leukst aan het werken bij Icologiq?

“Het klinkt misschien cliché, maar eigenlijk is geen dag hetzelfde. Dit komt met name door de combinatie van het werken met klanten in verschillende sectoren en het verschil in werkzaamheden: de ene keer houd ik me bezig met het inrichten van een nieuwe module bij een klant, dan los ik weer online of offline vraagstukken op en even later ben ik upgrades aan het afstemmen met klanten, zodat ze door kunnen naar de nieuwste versies van onze modules. Daarnaast heb ik ook nog interne afspraken, zoals de daily’s en de planning. Die verscheidenheid spreekt me heel erg aan.”

Wat is de grootste uitdaging aan je functie?

“Ik denk dat die verscheidenheid tegelijkertijd ook de grootste uitdaging is. Je moet alle klanten te woord kunnen staan, hun vragen kunnen beantwoorden en ze kunnen helpen bij complexe vraagstukken. Tot op heden heb ik hier nog wel hulp bij nodig, omdat ik zelf nog niet helemaal in het platform zit. Het is een uitdaging om mezelf hierin te verbeteren. Verder zitten onze klanten allemaal in hetzelfde schuitje: er worden hoge kwaliteitseisen aan ze gesteld op het gebied van wetgeving en normeringen. Als bedrijf vergt dit van ons dat we een kwalitatief hoogwaardig product leveren. Daarom is het voor mij van belang om de wensen van de klant zo goed mogelijk in kaart te brengen en deze vervolgens te communiceren naar de developers.”

Wat heb je geleerd tijdens je eerste maanden?

“Met name het product zelf (Elements) vind ik interessant, omdat het zo’n uniek product is. Doordat de klant verschillende modules kan koppelen aan een platform, heeft hij al snel een gedegen kwaliteitsmanagementsysteem dat goed op zijn wensen aansluit. Het is slim om het pakket zo te brengen dat klanten zelf hun benodigde modules kiezen. Tot op heden ben ik druk bezig om me alle modules eigen te maken. Dit vergt veel tijd, dus ik hoop dat ik hier zo snel mogelijk grote stappen in kan zetten. Verder heb ik geleerd om op georganiseerde wijze te werken, onder andere door daily’s. We werken volgens agile principes met sprints van twee weken. Daardoor is het duidelijk welke doelen over twee weken behaald moeten zijn. Ook heb ik geleerd met bepaalde systemen en tools overweg te kunnen.”

Hoe is het om als young professional te werken in een team dat uit zoveel verschillende leeftijden bestaat?

“Ik denk dat het hartstikke goed is om met mensen van verschillende leeftijden samen te werken. Ik vind het erg prettig om terug te kunnen vallen op werknemers die er al wat langer zitten en alle ins en outs kennen. Als ik bijvoorbeeld een vraag heb over een klant, is het heel fijn om collega’s te hebben die al 10 jaar met deze klant in contact staan. Daarbij is mijn toevoegde waarde misschien dat ik weer met een frisse blik tegen bepaalde zaken aankijk. Ook zorgt het verschil in leeftijden voor goede humor. We werken in een professioneel team met een platvloerse werkcultuur, wat ik een prettige werksfeer vind. Iedereen wordt serieus genomen en discussies zijn welkom.”

Je hebt al veel ervaring met het werken in processen. Wat valt je op aan het werken bij Icologiq?

“Iets wat mij goed beviel aan mijn vorige functie en wat me ook bij Icologiq weer positief verraste, is dat er vanuit de klant wordt gedacht. Een veelgemaakte valkuil bij procesdenken is dat er wordt gedacht vanuit het product in plaats van de klant. Bedrijven richten zich dan op het maken van een product dat in hun ogen zo goed mogelijk is, maar in plaats daarvan moet je je in de klant verplaatsen: de klant wil iets en dat implementeer je in je product. Klantdenken is procesdenken. Door op deze manier naar processen te kijken, is het ook makkelijker om te stoppen met overbodige werkzaamheden, die er niet toe doen omdat de klant er geen behoefte aan heeft. Ik kan hieraan bijdragen, omdat ik ook vanuit mijn vorige functie deze ervaring meebreng.”

Wat zou je in de toekomst willen leren bij Icologiq?

“Ik zou me nog meer willen verdiepen in de verschillende sectoren waarin onze klanten actief zijn. Als de coronasituatie het weer toelaat, lijkt het me leuk om bijvoorbeeld op bedrijfsbezoek te gaan, eventueel met de andere consultants. Buiten werk om, kijk ik er ook naar uit om na de coronaperiode weer dingen met het team te kunnen doen, bijvoorbeeld uit eten. Twee weken geleden hadden we een ‘coronaproof’ etentje via Zoom, dat was ook hartstikke leuk. Verder wil ik me de komende tijd goed settelen, zodat ik zelfstandig genoeg ben om zaken zelf met een klant te bespreken of te implementeren.”

Over Icologiq Elements

Over Icologiq Elements

We adviseren en ondersteunen organisaties bij de overstap van hun traditionele naar digitale kwaliteitssystemen (eQMS). Daarmee kunnen onze klanten vaak wereldwijd effectiever en efficiënter werken, hun kosten verlagen en op ieder moment aantonen dat zij voldoen aan wet- en regelgeving.

Icologiq werd in 2019 door de KvK verkozen als #26 van de Top-100 meest innovatieve bedrijven van Nederland. Projecten die wij uitvoeren zorgen voor structurele en duurzame organisatorische verbeteringen en digital excellence. Wij maken gebruik van moderne werk- en communicatiemethoden om doelgericht samen te werken met onze opdrachtgers die aan hoge eisen moeten voldoen en aan strenge regelgeving moeten voldoen. Er liggen zware  sancties op de loer waardoor onze opdrachtgevers een strikt regiem van verbetermanagement en operational excellence toepassen.

Meer weten?
Wil je meer weten over de uitgekiende functionaliteit van Icologiq Elements? Bezoek dan onze producten pagina op deze website.

Formulier