Skip to content

Nieuws

Terugblik: 25 jaar Icologiq

05-04-2021

Sinds 1 april 2021 bestaat Icologiq 25 jaar! In 1996 lanceerde Icologiq haar eerste versie kwaliteitsapplicaties onder de naam Quality Online. Door de jaren heen is kwaliteit steeds belangrijker geworden, waarbij we de behoeften van onze klanten nooit uit het oog zijn verloren. Wat is er veranderd in 25 jaar? Welke doelen hebben we onszelf gesteld en hoe hebben we deze gerealiseerd? Wat waren de belangrijkste hoogtepunten? Oprichter Peer Reinhard blikt terug op 25 jaar Icologiq.

“25 jaar geleden zijn we Quality Online begonnen vanuit een zoektocht naar een marktpositie waar wij toekomst in zagen,” vertelt Peer Reinhard. “Onze eerste slogan was ‘Passion for Quality, Passion for People’. Door de jaren heen is kwaliteit steeds belangrijker geworden, en bleven we ook zoeken naar manieren om steeds beter aan de behoeften van onze klanten te blijven voldoen. De eerste jaren hebben we vanuit deze visie de eerste opdrachten gescoord bij grote klanten, zoals Trespa, KPN en Dupont. Met deze A-klanten zijn we een journey aangegaan waarbij we ons systeem telkens verder verbeterd hebben.”

Procesgerichte aanpak als rode draad 

“Icologiq was de eerste speler in de markt die kwaliteitsmanagement heeft omsloten in operationele processen,” vertelt Peer. “Deze procesgerichte aanpak vormt al vanaf het begin de rode draad in het verhaal van Icologiq. Vroeger werkten we met losse kwaliteitsprocessen: Er was een apart proces voor klachtafhandeling, afwijkingen en het onderhouden van documenten en handboeken. In de loop van de jaren hebben we ons ingezet bij het integreren van losse modules naar integraal kwaliteitssystem. Inmiddels bieden we een compleet platform dat klanten zelf kunnen inrichten op basis van afdelingen én processen. Vanuit deze procesgerichte aanpak is ook onze nieuwe naam ontstaan: Icologiq. De naam is een combinatie van Ecosysteem voor Informatiemanagement, de Logica van processen, en het IQ van een slimme organisatie.”

De procesgerichte aanpak vormt dus een rode draad door de geschiedenis van Icologiq. Waar komt de sterke focus op processen vandaan? “Processen zorgen voor stabiliteit in de organisatie. Als manager kun je een proces monitoren door het goed te controleren qua doorlooptijd en resultaat. Een proces overstijgt de scheidingslijnen tussen afdelingssilo’s, waardoor het de afdelingen en mensen in de organisatie met elkaar verbindt. Als een organisatie in verschillende delen van de wereld volgens hetzelfde proces te werk gaat, wordt de communicatie tussen haar werknemers ook eenvoudiger.”

Intensief klantcontact

“Één ding dat nooit is veranderd, is onze werkwijze gericht op de behoeften van onze klanten,” zegt Peer. “Wat willen mensen op de werkvloer zien en hoe willen zij te werk gaan? Wat hebben zij nodig om hun taken beter en makkelijker uit te kunnen voeren? Door de jaren heen hebben wij al onze op ervaring gebaseerde best practises verwerkt in onze software, waardoor deze wereldwijd inzetbaar is. Als wij nu een aanvraag krijgen vanuit het buitenland, weten we al dat onze software ook hier goed zal werken. Het implementeren van de software in Peru gaat net zo eenvoudig als in Nederland. Sommige reviews van klanten zijn me altijd bijgebleven. Zo heeft een Amerikaanse klant ooit aan onze software gerefereerd als ‘The Greatest Invention since sliced bread’.”

“De intensieve samenwerking met onze klanten en de waarde die wij hechten aan hun feedback, heeft ertoe geleid dat onze klanten significant bijdragen aan de verdere verdieping en verbetering van het hele product. Een aantal klanten heeft ons geholpen met het ontwikkelen van nieuwe modules of het doorvoeren van structurele verbeteringen. Voorbeelden zijn HM.Clause, waarmee wij de volledige kwaliteitsportfolio opgebouwd hebben, BASF, dat echt nadenkt over de integratie van ons systeem met hun wereldwijde implementatie van de Responsible Care Act, en VTTI, dat onze software wereldwijd toepast in al hun terminals. Deze vorm van samenwerking en klantcontacten is voor ons en onze klanten uitermate waardevol gebleken.”

Playlist: Travel the World with Icologiq

Deze bijzondere mijlpaal willen we natuurlijk graag vieren met jullie. Ter ere van ons jubilieum hebben we een playlist samengesteld die in het teken staat van het internationale karakter van Icologiq: Travel the world with Icologiq. In de afgelopen 25 jaar hebben we een groot netwerk opgebouwd van internationale klanten, veel van hen met een eigen taal en cultuur. Dit internationale karakter is terug te vinden in deze playlist, die is samengesteld met muziek van over de hele wereld. 

Wij wensen je veel luisterplezier via ons YouTube kanaal.

Klik op onderstaande afbeelding om de playlist te beluisteren.

Over Icologiq Elements

Over Icologiq Elements

We adviseren en ondersteunen organisaties bij de overstap van hun traditionele naar digitale kwaliteitssystemen (eQMS). Daarmee kunnen onze klanten vaak wereldwijd effectiever en efficiënter werken, hun kosten verlagen en op ieder moment aantonen dat zij voldoen aan wet- en regelgeving.

Icologiq werd in 2019 door de KvK verkozen als #26 van de Top-100 meest innovatieve bedrijven van Nederland. Projecten die wij uitvoeren zorgen voor structurele en duurzame organisatorische verbeteringen en digital excellence. Wij maken gebruik van moderne werk- en communicatiemethoden om doelgericht samen te werken met onze opdrachtgers die aan hoge eisen moeten voldoen en aan strenge regelgeving moeten voldoen. Er liggen zware  sancties op de loer waardoor onze opdrachtgevers een strikt regiem van verbetermanagement en operational excellence toepassen.

Meer weten?
Wil je meer weten over de uitgekiende functionaliteit van Icologiq Elements? Bezoek dan onze producten pagina op deze website.

Formulier